Logga in

Till toppen av sidan

Det bästa med vår långa erfarenhet är att vi hunnit lära oss av våra misstag.

Det finns över 900 olika assistansanordnare i Sverige. Vem ska du välja? Vem är bäst? Hos vem jobbar de bästa assistenterna? Vi förstår att det inte är lätt.

Det som skiljer oss på Frösunda Omsorg från majoriteten av alla andra anordnare, är främst vår långa erfarenhet. I över 20 år har vi erbjudit våra tjänster inom omsorg. Vi arbetar för tusentals kunder varje dag och har ca 9 000 medarbetare. Vår långa erfarenhet upplever många av våra kunder som en trygghet. Och de har rätt. För med åren har vi samlat på oss ovärderlig kunskap och lärt oss enormt mycket. Vissa gånger den hårda vägen. För vi har också underpresterat och tänkt fel ibland. Men vi har rättat till våra misstag och sett till att bli ännu bättre. Kraven på oss själva är så höga de kan bli – vi ska ha 100 % nöjda kunder. 

Läs om vad våra kunder säger här »

Bemanning –

Rekryteringsspecialisterna hittar rätt assistent för dig.

Det handlar mycket om personkemi. Att du ska trivas tillsammans med dina assistenter. Många träffar sina assistenter mer än sin respektive, sina barn, sina vänner eller sina föräldrar. Att hitta rätt assistenter är därför avgörande för att du ska må bra och känna dig trygg i din vardag. 

På Frösunda Omsorg har vi utformat ett unikt sätt att hitta rätt assistenter, även på kort varsel. Alla våra sju regioner har en egen rekryteringsspecialist, vars huvuduppgift är att se till att det alltid finns tillgängliga assistenter med olika kompetensprofiler, i vår stora assistentbank. När vi får in ett uppdrag, går rekryteringsspecialisten direkt igenom assistentbanken och väljer ut lämpliga förslag på assistenter. Du får då assistenter som matchar både din personlighet och ditt assistansbehov. Vårt arbetssätt gör att vi kan påbörja assistansen snabbare än många andra bolag. Assistentbanken gör det möjligt för oss att söka efter assistenter utifrån dina krav och behov och vi har som mål att du ska ha mer än en assistent att välja på för att inte känna dig låst.

För att din assistans ska bli så bra och trygg som möjligt, så krävs att rätt assistent kommer till dig vid rätt tillfälle och gör det du vill, på det sätt du vill. I början av varje samarbete tar vi fram ett så kallat resursbehov. Vi går då igenom när du ska ha din assistans enligt handläggarens beslut, och sedan planerar vi för om det är något speciellt som du vill göra under dina assistanstimmar. Utifrån det gör vi sedan ett schemaförslag, så att du vet exakt när på dygnet som du har assistans.

Om dina assistenter behöver vara lediga eller blir sjuka, så ser vi till att det kommer en vikarie. Dagtid sköts detta av din verksamhetschef och kvällar, helger och nätter har vi en central bemanningsfunktion. Det finns alltså alltid någon som ansvarar för din assistans.


Mitt eget assistansteam.

Som kund hos oss på Frösunda Omsorg, så får du ett eget assistansteam som ansvarar för och ser till att allt fungerar som du vill. Tillsammans utformar vi ett schema för när du ska ha assistans, baserat på dina behov och önskemål, och det antal timmar du fått beviljade. Du kan när som helst kontakta alla i ditt team, om du har några frågor. Du kan givetvis också kontakta ansvarig regionchef.

Vi erbjuder också:

  • Planeringsverktyg för dina assistanstimmar.
  • Lokal närvaro.
  • Närståendeprogram.
  • Möjlighet att köpa fler assistanstimmar.
  • Regelbundna kundaktiviteter.

Bemötande –

är du inte nöjd med din assistent, byt! 

Din uppfattning om oss blir aldrig bättre än vårt senaste möte. Vårt beteende och bemötande är avgörande för att du ska trivas med oss och känna dig trygg. Respekt, engagemang och nyfikenhet utgör grunden för hur vi alltid ska bemöta dig. För att vara säkra på att assistansen fungerar som du vill och att den anpassas efter eventuella förändringar i ditt liv, så stämmer vi av med dig regelbundet.

Skulle du känna att du inte trivs med någon i ditt assistansteam, ska du alltid säga till. Är du missnöjd med hur vi utför vårt jobb eller om du blir dåligt bemött, ska du höra av dig till ansvarig chef eller kontakta vår Kundombudsman. På Frösunda Omsorg jobbar vi hårt för att uppnå 100 % kundnöjdhet och allt som gör våra kunder missnöjda, tar vi tag i omedelbart.

Tillgänglighet –

det finns alltid någon att prata med.

För att du ska känna dig trygg och kunna få svar på dina frågor när som helst, så finns det alltid någon att kontakta. I första hand är det din verksamhetschef du ringer till när du undrar över något. Du kan också kontakta din vice verksamhetschef som finns som ”back up” för din ordinarie. Du väljer själv hur ofta och på vilka sätt du vill ha kontakt med oss. Det kan vara personliga möten, telefon, e-post eller Skype. Du bestämmer och vi anpassar oss.

Läs mer om:

Assistenter med rätt personlighet och rätt kompetens.

För att ge den bästa möjliga assistansen, är kompetensen hos våra medarbetare avgörande. Vi ser till att alla som arbetar för dig har rätt kunskap. Har du behov som kräver specialkompetens, så ser vi till att du får assistenter med rätt utbildning, så att du kan känna dig säker och trygg.

Många som lever med funktionsnedsättningar har fått uppleva att andra människor begränsar deras liv. Samhället är inte alltid anpassat för alla och då är det viktigt att ha någon vid sin sida som gör det ”omöjliga” möjligt. Våra assistenter ska alltid stötta dig och jobba utifrån vad du vill fylla din dag med, oavsett aktivitet, hobby eller jobb. 

Du behöver inte vara kompis med din assistent.

Det är alltid upp till dig hur du vill förhålla dig till din assistans och personerna som utför den. Vissa av våra kunder vill umgås och göra saker tillsammans med assistenten, andra vill att assistenten enbart ska finnas med i bakgrunden som stöd i vardagen. Det finns såklart inget rätt eller fel, utan det är helt och hållet du som bestämmer. Även om du har en god relation med din assistent, så ska du aldrig känna att du avstår från att göra saker, för att underlätta för assistenten. Du är heller aldrig ansvarig för assistenterna, utan de är anställda av oss för att utföra ett professionellt jobb.

Frösunda som arbetsgivare – att jobba hos oss ska vara tryggt, utvecklande och utmanande.

Frösunda Omsorg är ett av branschens största omsorgsföretag. Vi har över 9 000 medarbetare som arbetar inom våra affärsområden Personlig assistans, Äldreomsorg, Funktionsnedsättning samt Individ och familj. Att närmare 1 300 kunder har valt oss som utförare av sin personliga assistans, är ett bevis på att våra medarbetare har ett stort engagemang och är professionella.

Vi vet att det är viktigt för många av våra kunder att veta att deras assistenter jobbar för en bra och seriös arbetsgivare. Det är lika självklart för oss. Vi vill att våra medarbetare ska känna trygghet i sin anställning och vi erbjuder självklart bland annat kollektivavtal, pensionsavsättningar och försäkringar. Det är också viktigt att känna att det finns utvecklingsmöjligheter och varje år erbjuds assistenterna mål- och utvecklingssamtal. Genom att lyssna på våra medarbetare, kan vi utveckla och förbättra vår service till dig. Det är trots allt de som vet vad som krävs och vad som behöver bli bättre. 

Alla assistenter som jobbar hos oss får:

  • Introduktion. 
  • Inskolning – sker hos dig som kund.
  • Utbildning – varje assistent utbildas i vårt assistanskoncept för att vi ska kunna säkerställa hög kvalitet och att det alltid är du som kund som ska bestämma.
  • Kompetensutveckling – individuellt program för varje assistent och utvecklingsmöjligheter inom Frösunda Omsorg.
  • Friskvårds- och förmånsprogram.
  • Trygga anställningsvillkor genom kollektivavtal.
  • Pensionsavsättning.
  • Försäkringar. 
En bransch med stor personalomsättning.

Personalomsättningen inom personlig assistans har länge varit stor. Det har ansetts som ett ”tillfälligt” arbete och inte som ett yrkesval. Bakgrunden till varför det har blivit så, är främst att assistenterna inte erbjudits arbetstid som motsvarar heltid. Att försörja sig som personlig assistent har därför varit svårt och man har sökt sig vidare. Det tänker vi ändra på.

På Frösunda Omsorg lägger vi ner stor tid på att få ihop scheman och tider, så att assistenterna får ihop arbetstimmar som leder till högre tjänstgöringsgrad. Vi gör det också möjligt att arbeta inom våra andra omsorgsområden. Detta har gjort stor skillnad och sänkt vår personalomsättning.