Logga in

Till toppen av sidan

Så blir du kund.

1

Förutsättningslöst möte.

Du behöver inte ha bestämt dig för om det är vi som ska ta hand om din assistans, innan du kontaktar oss. Vårt första möte är helt förutsättningslöst och till för att du ska få chans att lära känna oss bättre, ställa frågor och få mer information om hur vi tänker och arbetar. Du får berätta hur du skulle vilja ha din assistans, vad du gillar att göra och hur du tror att du vill fördela dina timmar. Utifrån det tar vi fram ett förslag på hur din personliga assistans skulle kunna utformas tillsammans med oss. 
Boka ett första möte! 0771-37 67 86 32  kundkontakt@frosunda.se

2

Avtal.

Bestämmer du dig för att det är vi som ska ordna med din assistans, skriver vi avtal med varandra. Vi tar hand om allt pappersarbete om du vill.Med hjälp av vår assistentbank letar vi efter assistenter som matchar dina önskemål och behov. Du väljer sedan ut vilka du vill gå vidare med och vilka som ska skolas in.

3

Assistansen startar.

Det tar vanligtvis mellan 1-2 månader från det att vi skrivit avtal med varandra, till att vi kan påbörja uppdraget för dig. Har du behov av att assistansen startar direkt, ser vi till att det är möjligt. 

Läs mer om:

Hjälp med ansökan om assistans.

Har du inte ansökt om assistans än och behöver hjälp? Våra juridiska rådgivare stöttar dig genom hela processen. Läs mer »

Har du rätt till personlig assistans?

När du ska ansöka om personlig assistans för första gången, är det mycket att tänka på. Det är inte lätt att få allting rätt med dokument, journaler och formulär. Vill du att det är vi på Frösunda Omsorg som ska ta hand om din assistans om den blir beviljad? I så fall får du tillgång till hela vårt assistansteam, som hjälper dig genom hela ansökningsprocessen. Ditt juridiska ombud hjälper dig med att skriva en ansökan, för att säkerställa att du får det stöd och den omsorg du har rätt till och behöver.

För mer information: 010-130 30 00  kundkontakt@frosunda.se

Så går det till när du ansöker om assistans.

1

Hembesök.

Du behöver inte ha bestämt dig för om det är vi som ska ta hand om din assistans, innan du kontaktar oss. Vårt första möte är helt förutsättningslöst och till för att du ska få chans att lära känna oss bättre, ställa frågor och få mer information om hur vi tänker och arbetar. Du får berätta hur du skulle vilja ha din assistans, vad du gillar att göra och hur du tror att du vill fördela dina timmar. Utifrån det tar vi fram ett förslag på hur din personliga assistans skulle kunna utformas tillsammans med oss. 

2

Ansökan.

Efter hembesöket gör vi en sammanställning av dina behov och sedan tar det cirka fyra veckor att färdigställa ansökan. Den skickas sedan till din kommun eller till Försäkringskassan, beroende på dina assistansbehov. Handläggningstiden är för närvarande 3–6 månader. Ibland vill beslutsfattaren (kommunen eller Försäkringskassan) göra ett hembesök och vill du kan vi vara med. 

3

Beslut.

Får du rätt till personlig assistans, planerar vi upplägg och fördelning av dina timmar, så att du får det på det sätt som du vill ha det. 

 

 

 

Byt till oss

Har du redan personlig assistans genom en annan anordnare, men vill byta till oss på Frösunda Omsorg, så hjälper vi självklart till.

Kontakta oss: 0771-37 67 86 32 kundkontakt@frosunda.se

Hjälp oss göra webbplatsen bättre

Lämna synpunkter här

Vår webbplats är till för dig

Är det något du skulle vilja ha annorlunda?

Lämna dina synpunkter i formuläret.