Logga in

Till toppen av sidan

Vi hjälper dig med det juridiska.

Regler, blanketter, handlingar, utredningar och beslut. Det juridiska kring personlig assistans upplevs ofta som krångligt och svårt. Vi erbjuder därför alla våra kunder kostnadsfri hjälp genom hela ansökningsprocessen. 

På Frösunda Omsorg har vi över 20 års erfarenhet inom personlig assistans och med åren har vi blivit experter på lagstiftningen. Vi hjälper dig med:

  • Ansökningar 
  • Omprövningar
  • Överklagan av beslut 
  • Byte av utförare 
  • Juridisk rådgivning inom personlig assistans
  • Kontakt med kommunen och Försäkringskassan

Vi stöttar dig i kampen om timmarna och vid felaktiga beslut.

Har du fått ett beslut som du inte är nöjd med? Har du fått ett beslut som inte lever upp till dina behov? Har du fått avslag på att få assistansen beviljad? Vi hjälper dig med överklagan. Vi är med dig hela vägen vid en omprövning, för att se till att du får rätt antal assistanstimmar och rätt beslut. Är du kund hos oss, sköter vi hela processen åt dig. 

Assistansgaranti dygnet runt.

Aldrig någonsin. Inte under några omständigheter ska du behöva stå utan assistent på schemalagd tid. Även om din ordinarie assistent blivit sjuk med kort varsel, så ser vi till att det kommer en vikarie. Du ska aldrig behöva ändra dina planer bara för att din ordinarie assistent inte kan komma. Med hjälp av bland annat din genomförandeplan, ser vi till att vikarien är informerad om dina behov, dina önskemål samt om någon speciell aktivitet planerats den dagen. 

 


Dagtid är det verksamhetschefen som är ansvarig för assistansbemanningen och under kvällar, helger och nätter har vi en central bemanningsfunktion som säkerställer assistansen. 

Är du nöjd? den frågan kommer du att få många gånger.

Personer från ditt assistansteam, gör kontinuerligt avstämningar med dig för att se att assistansen fungerar som du vill och att den anpassas efter eventuella förändringar i ditt liv. Är du inte nöjd ska du alltid kontakta någon inom Frösunda Omsorg. Vem spelar ingen roll och vill du att någon för din talan, har vi en oberoende Kundombudsman »

Läs mer om:

Digital dokumentation utan hemligheter.

Som kund hos oss får du låna en egen bärbar dator att ha i ditt hem. Om du vill. Du bestämmer. 

Syftet med datorn är att du enkelt ska kunna kommunicera med ditt Frösundateam och ta del av information och dokument som är knutna till din assistans. Inga dokument är hemliga för dig. 

Datorn får du såklart använda för nöjes skull. Men det får bara du göra, inte dina assistenter. 

Assistenterna ska använda din kunddator främst för att skriva och läsa din sociala journal. Den är ett viktigt verktyg som stärker våra kunskaper om den assistans du vill ha. Det säkerställer att dina önskemål och behov tillgodoses och att vi kan garantera högsta möjliga kvalitet i vår service.

Assistenterna skriver ner rutiner, dagliga händelser och hur du vill ha dina insatser utförda. Det är därför som assistenten läser igenom de senaste journalanteckningarna i början av varje arbetspass. Genom att föra all dokumentation digitalt, kommer vi alltid åt informationen och allt ligger samlat på ett ställe, vilket är en fördel jämfört med traditionellt pappersarbete.

Det ska vara lätt att ha koll på dina timmar och din assistans.

Vi håller just nu på att ta fram lösningar som gör att du kan ha full koll på dina assistanstimmar och ditt omkostnadskonto direkt från kunddatorn. Du kommer också att kunna se schemat för dina assistenter, så att du alltid vet vem som kommer, även när det är en vikarie. All information är givetvis skyddad, så att inga obehöriga kan få tillgång till det som står.

Nolltolerans mot dåligt bemötande.

Det händer att det dyker upp missförhållanden som uppmärksammas och de berör oss alla väldigt djupt. Ingen människa ska behöva känna sig illa behandlad, åsidosatt, till besvär eller otrygg. Vi jobbar hårt för att alla som arbetar inom Frösunda Omsorg lever efter våra värderingar, och vi har nolltolerans mot respektlöst och omdömeslöst bemötande och agerande. Anser du att du blivit felbehandlad eller dåligt bemött, kan du kontakta vem som helst inom Frösunda Omsorg.

Din genomförandeplan – vårt facit för att du ska få det som du vill.

Vi arbetar på dina villkor, och för att vi ska veta hur du vill ha det, tar vi tillsammans fram en genomförandeplan. I den kan man läsa sig till hur du vill ha din assistans och vilka behov du har. Vill du ändra något i din assistans, är det inga problem. Det är bara att kontakta din verksamhetschef. 

Behöver du juridiskt stöd?








name-field
tT
Fält markerade med * är obligatoriska.

Hjälp oss göra webbplatsen bättre

Lämna synpunkter här

Vår webbplats är till för dig

Är det något du skulle vilja ha annorlunda?

Lämna dina synpunkter i formuläret.