Logga in

Till toppen av sidan

Att vara närstående till någon med personlig assistans.

Det är inte alltid lätt att vara närstående till en person som har svårigheter att klara sin vardag själv och som är beroende av personlig assistans. En del känner skuld över situationen, andra känner konstant oro. Vissa känner sorg och många önskar att de kunde får mer hjälp utifrån.

På Frösunda Omsorg finns vi alltid tillgängliga även för dig som närstående. Vi känner till alla svårigheter som du som närstående kan ställas inför varje dag, och vi har förståelse för alla känslor som du upplever och dömer vare sig dig eller det liv du lever. Det är självklart. De som tar hand om och hjälper din närstående med personlig assistans, ska göra det med respekt, engagemang och nyfikenhet. Men hur vet man att det är så? Då och då uppmärksammas missförhållanden i media, och då är det svårt att inte känna oro. Vi känner samma sak. Det finns aldrig någon förmildrande förklaring. Det är aldrig okej. Kunden ska alltid prioriteras och respekteras. På Frösunda Omsorg utbildar vi alla, från assistenter till koncernledning, enligt vårt löfte att det är kunden som bestämmer. Vi har nolltolerans mot dåligt bemötande och accepterar aldrig att någon sviker vårt löfte. För oss är det viktigt att du som närstående känner tillit till hela assistansteamet, och är det något du inte är nöjd med eller undrar över, ska du alltid kontakta valfri person inom Frösunda Omsorg.  

Vi vill att du ska lägga dig i och ställa krav.

Vi vill att du ska ställa frågor, ställa krav, komma med idéer och nya insikter. Vi vill att du som närstående ska prata med oss och säga vad du tycker. Men även om du är närstående, är det i huvudsak kunden som vi jobbar för och lyssnar till. Det är han eller hon som bestämmer om sitt liv. Ibland uppstår situationer där närstående har en annan vilja än kunden själv. Det kan skapa missförstånd om huruvida assistansen utförs på rätt sätt. Detta löser vi tillsammans, genom att sitta ner och prata ut om saken. 

Vi låter kunderna säga vad de tycker, så att vi kan bli bättre.

Vad vi säger om oss själva, spelar mindre roll. Det viktiga är vad våra kunder tycker om oss. 

Läs om vad våra kunder säger här »

Hjälp oss göra webbplatsen bättre

Lämna synpunkter här

Vår webbplats är till för dig

Är det något du skulle vilja ha annorlunda?

Lämna dina synpunkter i formuläret.