Logga in

Till toppen av sidan

Det är upp till bevis i vardagen

Hela sitt yrkessammaliv har hon arbetat med människor med funktionsnedsättning. Ändå beskriver Gita Olsson, regionchef i Stockholm norr, de första sex månaderna på Frösunda som otroligt spännande. Att Frösunda går mot en omsorg helt utifrån kundens fokus tilltalar Gita som inte är rädd för utmaningar. Samtidigt ger värderingarna arbetet en stabil grund.

gita olsson– Vi går mot en verksamhet som drivs med 100 procent kundens fokus och det är ett arbetssätt jag alltid har eftersträvat. Skillnaden mot min tidigare erfarenhet är att konceptet är så genuint förankrat i hela företaget. Det kommer från vd:n och bärs av nyckelfunktionerna ut i hela organisationen.

Hon talar med entusiasm om ett företag i rörelse. Hennes positiva attityd och det stora engagemanget för människor och utveckling personifierar den energi som krävs för att ta sig an utmaningarna.

– Det svåraste är att se till att Frösundas värderingar och arbetssätt sitter i ryggraden på alla i företaget – i alla lägen. Det handlar om att agera utifrån respekt, engagemang och nyfikenhet hela tiden, berättar Gita Olsson och fortsätter:

– Kundens fokus är lätt att förklara teoretiskt och inte speciellt svårt att sälja in. På många vis är det självklarheter som vi alla är överens om som mänskliga förutsättningar. Alla tycker att kunderna har rätt till sitt eget liv och att vi aldrig får arrangera deras vardag utifrån vår egen bekvämlighet. Vi är alla med på att kunderna inte ska behöva gå och lägga sig tidigt för att jag som medarbetare ska få gå hem och titta på tv. Utmaningen kommer när det är upp till bevis i det dagliga arbetet.

”Höga krav på fingertoppskänsla”

Alla medarbetare på Frösunda ställs dagligen inför utmaningar där det krävs att fatta det beslut som leder mot målet. En omsorg där kunden bestämmer. 

– Det dyker ständigt upp situationer som ställer höga krav på fingertoppskänsla. Det kan till exempel vara så att vi har en ung kund som inte vill äta mat utan föredrar att knapra i sig chips dagen lång. Eller en kund som går ut i kylan utan ytterkläder. Lösningen är aldrig att köra över kunden och säga till henne vad hon ska göra, utan det gäller att ha ett coachande förhållningsätt där kunden får rätt information och blir stärkt i att ta beslut som är bra för hennes välbefinnande.

Gita återkommer till hur utveckling är centralt i hela hennes arbete.

– Vi ska stötta våra kunder i att utvecklas. Förra veckan hade vi en fantastisk morgon när en av våra kunder som aldrig under sitt liv gjort frukost själv, gjorde det. Detta tack vare en medarbetares pedagogiska insats. Hon har funnits där och hjälpt kunden att ta de steg han vill ta för att vara självständig. Hans närstående var såklart också jätteglada över detta.

Att förändra omsorgsbranschen och ge den omsorg som låter kunden själv bestämma över sitt eget liv, är ett utmanade mål som ställer höga krav på både chefer och medarbetare.

– Uthållighet är nyckeln. Vi får inte luta oss tillbaka och tro att vi är klara utan det är ett ständigt pågående arbete framåt!