Logga in

Till toppen av sidan

Kundens fokus handlar mycket om att ställa frågor på rätt sätt

Att få kunden att lära sig nya saker, känna sig nöjd och vilja komma tillbaka till arbetet dagen efter är Jarmo Löflunds största utmaning i arbetet på Frösunda Omsorg. Samtidigt är det just det som gör att han trivs så bra.

Han har jobbat inom funktionsnedsättning sedan 70-talet och varit en del av Frösunda Omsorg sedan 2004. För Jarmo Löflund väcktes intresset att arbeta inom funktionsnedsättning efter ett sommarjobb – och sedan dess har han fortsatt arbetat med människor som lever med en funktionsnedsättning.

jarmo löflund– 1974 sommarjobbade jag i två veckor på ett kollo för pensionärer med funktionshinder. Jag tyckte det var ganska kul och ville ha ett liknande jobb. Samma vecka som jag började söka ett nytt jobb fick jag flera jobberbjudanden inom funktionsnedsättning, säger Jarmo Löflund, vårdare/coach på Frösunda Omsorg.

Sedan dess har Jarmo bland annat arbetat på en skola och varit verksam i Finland. De senaste 13 åren har han jobbat på Frösunda Omsorg som vårdare/coach. Under de åren har han varit med och startat upp flertalet sysselsättningar för kunderna, bland annat paketering, poliscafé, legoarbeten och administration av olika företags stegtävlingar. I dag arbetar Jarmo på Polygon, en daglig verksamhet i Arninge som strävar efter att vara så lik en riktig arbetsplats som möjligt.

– Jag gillar att hitta på olika saker. Största utmaningen i arbetet är att se till så kunderna lär sig nya saker och får nya utmaningar. Det viktigaste är att kunden har en bra arbetsdag, känner sig nöjd och vill komma hit nästa dag. När kunderna säger ”Jarmo, i dag har vi haft en bra dag”, då känns det riktigt bra. Man får så mycket tillbaka av kunderna.

Att arbeta med kundens fokus

När kunden har en bra arbetsdag – då har även Jarmo en bra arbetsdag. Han berättar att dagarna då han känner att han inte får kunden att göra så mycket är tuffa.

– Då känner jag mig otillräcklig och ställer mig frågan ”varför får jag inte kunden att göra något?”. Men de dagarna är väldigt få. I allt vi gör måste vi utgå från kunden. Att ha kundens fokus handlar mycket om att ställa frågor på rätt sätt. Om kunden exempelvis säger ”jag vill inte äta i dag”, försöker jag komma till botten med varför kunden inte vill äta. Jag kan inte tvinga någon utan får i stället försöka uppmuntra och motivera. Ofta handlar det om att så ett litet frö hos kunden.

”Jag trivs jättebra”

Arbetsuppgifterna på Polygon varierar. Fyra dagar i veckan befinner sig Jarmo på Frösunda Omsorgs huvudkontor tillsammans med fyra kunder. Här ser han till så att kunderna får arbeta med varierande kontorsarbete och när de inte är på huvudkontoret åker de iväg och tvättar minibussar och slänger sopor på tippen.

– Kunderna tycker det är roligt och jag trivs jättebra, både med kunderna och kollegorna. Och det är just kontakten med kunderna som gör jobbet så roligt. Jag känner mig inte som en ledare utan är en i gruppen. Flera av kunderna kallar mig ”kompis”. Jag tror det är min erfarenhet och det lugn jag har som gör att kunderna tycker det är kul att jobba med mig.

Hjälp oss göra webbplatsen bättre

Lämna synpunkter här

Vår webbplats är till för dig

Är det något du skulle vilja ha annorlunda?

Lämna dina synpunkter i formuläret.