Logga in

Till toppen av sidan

På Frösunda får alla ett bra bemötande

En omsorgsfull atmosfär och en positiv ton mot både kunder och kollegor råder på gruppbostaden där Joel Wien jobbar. Han uppskattar att Frösunda har ordning och reda, ställer krav på att medarbetarna tar ansvar och alltid sätter kunden i första rummet.

joel wienPå Frösunda får alla ett bra bemötande – både kunder och medarbetare. Vi möter varandra på ett väldigt positivt och omsorgsfullt sätt. Jag upplever även att Frösunda har mer koll än andra omsorgsbolag. Det är mer dokumentation, som anställda får vi mer ansvar och det är överlag mer ordning. Det är mycket att leva att upp till i början!

Sedan Frösunda tog över driften av gruppbostaden där Joel arbetar har det varit en intensiv tid av utveckling på arbetsplatsen. Joel har upplevt det som positivt, framför allt för att han tycker att Frösunda har varit tydliga med vad som förväntas av medarbetarna. Samtidigt understryker han att det är ett arbete som fortfarande pågår.

– Vi är i en förändringsfas där vi lär oss nya saker. För mig är förändring lika med utveckling och utveckling är positivt. Det blir bättre och bättre dag för dag. Strukturen börjar sätta sig. Det har tillkommit nya arbetsuppgifter men det känns som att kunderna får mer tack vare det och att de är nöjda.

De strukturerade utbildningsinsatser som har gjorts i hela företaget har underlättat mycket för Joel och hans kollegor.

– Jag tycker Frösundaakademin är bra och att det är fint att Frösunda tänker på kunderna på ett nytt sätt. Till exempel att vi säger kunder i stället för brukare. Det borde ju vara en självklarhet att arbeta med respekt, engagemang och nyfikenhet inför kunden men det är inte det för alla. Det behövs utbildning.

När Joel jämför hur det är att jobba på Frösunda med tidigare arbetslivserfarenhet är det just kundens fokus och kundlöftet – här bestämmer kunden, som gör den stora skillnaden.

– Det finns ett nytänk och det trycks hela tiden på att kunderna ska bestämma. Jag har tidigare jobbat inom HVB och där är det lite tvärtom. Jag är ju i kundernas hem och inte tvärtom så de måste vara de som bestämmer. Jag skulle inte gilla om någon kom hem till mig och försökte bestämma.