Logga in

Till toppen av sidan

Jag är trygg i min yrkesroll

När verksamheter förändras, utförare byts ut och nya rutiner kommer på plats tar Linda Sunesson det hela med ro. Hon är trygg i sin yrkesroll och vet att så länge hon levererar ett gott bemötande och finns där för kunderna faller resten på plats. Linda kom till Frösunda när företaget tog över en gruppbostad i Falkenberg i november förra året.

linda sunesson– När Frösunda tog över driften väcktes en del oro bland medarbetarna. Det gjordes inga förändringar gällande bemanningen, men det var väldigt tydligt vilka krav Frösunda ställde på kvaliteten. Nätverkskartor skulle vara på plats, genomförandeplaner skulle uppdateras och så vidare. Jag tror att flera blev oroliga för att de kände att det skulle bli svårt att leva upp till förväntningarna, säger Linda Sunesson.

Att Linda har tagit förändringen så bra menar hon inte enbart är tack vare tidigare erfarenheter.

– Jag hade varit med om att enheter jag arbetat på blivit övertagna av nya utförare tidigare, så jag vet hur det är att jobba i uppstart. Men den viktigaste faktorn som gjorde att jag klarade förändringen bra är att jag känner mig trygg i min yrkesroll. Jag vet att så länge jag fortsätter att jobba på för att leverera bästa omsorg till kunden så löser det sig med nya rutiner i övrigt. Vi är ju här för kunden.

”Lyhörda inför att jag vill utvecklas”

Inom kort kommer Linda att byta enhet och i stället börja jobba på en annan gruppbostad.

– Frösunda är bra på det sättet att de har varit lyhörda inför att jag vill utvecklas. De har sett till att jag får ta steg framåt. Som person gillar jag att lära mig nya saker och jag känner mig redo för en ny utmaning.

Första dagen på Lindas nya enhet beskriver hon som mycket positiv.

– Jag har hittat min plats. Igår gick jag bredvid på min nya enhet. Det gick väldigt bra. Många av kunderna där har svårt för möten med nya människor men efteråt fick jag höra att jag gett ett gott intryck. De uppskattade mitt sätt att bemöta människor. Jag kan vara bekväm med att avvakta tills de tar initiativ till kontakt och bemöter dem med intresse och lugn. Jag finns där, lyssnar in kunden och arbetar med hennes fokus. Det är inga konstigheter.

Frösundas koncept passar Linda bra. För henne är det en självklarhet att kunden bestämmer.

– Vi behöver titta på besluten som utgör ramen för insatsen men utifrån det är det kunden som bestämmer. Det har varit en del diskussioner om hur Frösunda jobbar med förmåner för sina medarbetare. En del har frågat efter gruppaktiviteter bland medarbetare, men här går pengarna till kunden. Jag tycker att det är precis rätt prioriterat. Vi har friskvårdsbidrag och när vi vill träffas utanför jobbet så går det att ordna ändå. Det jag tycker är viktigt är snarare att man stöttar individuella medarbetare att utveckla sina styrkor och talanger.