Logga in

Till toppen av sidan

I Frösunda ser man att olika människor har olika behov

För två veckor sedan firade Anna-Carin fem år som kund i Frösunda. För att tacka för det fina arbetet med sin personliga assistans skickade hon blommor till medarbetarna på assistanskontoret i Kalmar. Något som självklart uppskattades av alla. Med anledning av ”jubiléet” har vi pratat med Anna-Carin för att höra hur hon har uppfattat sin tid som kund i Frösunda.

Bild på Anna-Carin

 Anna-Carin berättar om hur hon 2007 drabbades av en stroke som ledde till en fysisk funktionsnedsättning i vänster kroppshalva. Efter en initial assistans via kommunen valde Anna-Carin att bli kund hos Frösunda.

Just det här med att ses som kund är något Anna-Carin tycker är bland det bästa med Frösunda, då det känns som om det är hennes personliga behov som prioriteras. Flexibilitet nämner hon som en av Frösundas starkaste egenskaper och att man är nära i genomförandet av hennes assistans. Anna-Carin tycker att assistanskontoret är en väldigt bra resurs som är måna om att hennes assistans ska fungera.

– Om det inte fungerar eller är trivsamt så ordnas det direkt, de märker på mina kommentarer hur jag känner och så löser vi det. Nu har jag haft min nuvarande assistent i fem år och det har fungerat bra. Frösunda ser att olika människor behöver olika stöd, att man har olika behov. 

Bild på Anna-Carin och hennes hundAnna-Carin är en person som gillar att vara aktiv och är engagerad i flera olika aktiviteter och organisationer. Som person är hon väldigt driven och gillar när det händer saker.

– Djur och natur är ett stort intresse. Jag har också varit lite av en hästnörd tidigare och nu har jag en hund. Sedan så tycker jag det är kul att göra skillnad, jag är ordförande i Kalmars Strokeförening och engagerad i politiska frågor gällande funktionsnedsättning. Eftersom jag är entreprenör och har drivit företag är jag även intresserad av näringslivsfrågor.

 Text: Anna Burlage Sjöberg