Frösunda Omsorg lanserar certifiering för alla medarbetare

Sedan tre år tillbaka arbetar Frösunda Omsorg med en utbildningsplattform som grund för att förändra spelreglerna inom omsorgen. I dagarna certifierades de första medarbetarna i Frösundaakademin. En av de första att certifieras var Åsa H Caesar, verksamhetschef på Dalagatan och AL-gruppens dagliga verksamhet.

– Tack vare Frösundaakademin har det blivit enklare för mig och mina medarbetare att tydliggöra skillnaden mellan ”kunden i fokus” till att jobba med ”kundens fokus”. Som chef har jag också fått en bra grund att stå på när jag introducerar nya medarbetare i Frösundatänket, säger Åsa H Caesar, verksamhetschef på Frösunda.

På Frösunda Omsorg finns en tydlig idé: kunden bestämmer. I dagarna certifieras de första medarbetarna i Frösundaakademin, en webbaserad utbildningsplattform som säkerställer att alla medarbetare jobbar enligt Frösunda Omsorgs idé, att alltid utgå från kundens fokus.

– För att vi ska kunna leverera omsorg med högsta kvalitet vill vi ha lojala och stolta medarbetare. Med hjälp av vår nya certifiering skapar vi trygghet hos våra medarbetare. När de vet vad som gäller, ökar också kundernas delaktighet och det tycker vi självklart är positivt, säger Susanne Sidén vd på Frösunda Omsorg.

Att aktivt arbeta med att bygga kompetens om hur omsorg kan bedrivas med kundens fokus är en viktig del av förändringen. Alla medarbetare erbjuds möjlighet att certifiera sig, vilket blir en kvalitetsstämpel som visar att medarbetaren är expert på att arbeta med kundens fokus.

Frösunda har verksamhet inom äldreomsorg, funktionsnedsättning och individ och familj. Frösunda är också en av Sveriges största aktörer inom personlig assistans. Bolaget har i dag 3 200 kunder och 9 500 anställda med verksamhet över hela Sverige.

Text: Anna Lassen, kommunikatör

Ladda ner som PDF