Logga in

Till toppen av sidan

6 knep för att undvika semesterstress

Det som förenar alla oss medarbetare i Frösunda är att vi arbetar med kunder som sviktar kognitivt. Dagligen anpassar vi vårt bemötande med hänsyn till detta för att ta den enskilde kundens fokus. Men vad händer när vi själva sviktar kognitivt? Just nu är det en stor risk för att drabbas av kognitiv svikt – nämligen semestertider. Beta Terzis, sakkunnig inom kognition, tipsar om hur du undviker semesterstressen.

Faktum är att även tiden strax innan och efter din semester är en riskfylld period. Du kanske känner igen beteendet och symptomen. Innan semestern överbokar du din kalender med ”innan alla går på semester”, ”sista avstämningen möten” och stressar även runt på spontana och eller -akutmöten. Samtidigt som du knappt hunnit återhämta dig från pärlbandet av studentuppvaktningar eller dagis/skolidrottsklubbs- och fritidsavslutningar. På helgerna sitter du upptagen och planerar det sista inför semestertrippen och checkar av att katt- och hundvakten verkligen kan ställa upp.

När semestern väl kommer har du svårt att slappna av den första veckan och spänningshuvudvärken ligger ständigt på lur. De första dagarna efter semestern är en period av konstant förvirring, där du har glömt lösenordet, inloggningsuppgifterna, dina vanliga arbetsrutiner och där den långa listan med obesvarade mejl höjer din kortisolnivå till oanade höjder. Hur kan vi då anpassa vårt beteende för att undvika eller åtminstone minimera att vi drabbas att kognitiv svikt i samband med semestern? Jo, planering och prioritering är nyckelord innan semestern. Effekten av detta kommer även att vara till hjälp de första dagarna när du är tillbaka på jobbet.

Så här undviker du semesterstressen

1. Planera avslut och trappa ner i mötesbokningen någon vecka innan din semester. Försök att inte planera in alltför många möten första dagen efter semester. Våga prioritera bland avslutningar och diverse sociala tillställningar i maj och början av juni.

2. Skriv en kort ”att göra” lista som du ska ha till hands de första dagarna på jobbet efter semestern. Fyll på med lösenord, inloggning och så vidare.

3. Skriv in frånvarobesked på mailen och namn på eventuella personer som ersätter dig under semestern.

4. När du väl går på semester så håll de första dagarna fria från ”måsten” och inbokade aktiviteter om det är möjligt. Du behöver det för att landa och ställa in din hjärna och kropp på ett lugnare tempo. Det tar ett tag för dina noradrenalin- och kortisolnivåer att sjunka och kroppen att växla om från ”fight and flight mood ” till ett lugnare tempo.

5. Håll gärna nere ”aktivitetslistan” under semestern och fånga dagen lite oftare i stället.

6. Har du möjlighet så jobba kortvecka första veckan du är tillbaka på jobbet efter semestern. Ha din ”att göra” lista till hands och pricka av den innan du börjar med nya uppgifter.

Fakta:
Kogition = Hjärnans informationsbearbetning.
Kognitiv svikt = När informationsbearbetningen inte fungerar som ska. Symptom vid kognitiv svikt är bland annat koncentrationssvårigheter, glömska, nedsatt förmåga att planera, lösa problem och ta beslut. Som en konsekvens av kognitiv svikt får man ofta även beteendeförändringar som till exempel aggressivitet, depression, sömnstörningar och ångest.

Text: Beata Terzis, sakkunnig inom kognition

Läs mer om hur stress påverkar oss i Beatas senaste krönika: ”Ett litet steg i taget”