Logga in

Till toppen av sidan

Hamdi Dahir, 22: Jag ger alltid 100 procent för kunderna

Det strålar glädjefullt om Hamdi Dahir. Hon är en mogen 22-åring som berättar om sin tioåriga väg från Somalia utan utbildning till en praktik på äldreboende och en undersköterskeutbildning som gav henne fast jobb på Frösundas äldreomsorg Orion i Lomma. ”Jag älskar mitt jobb. Och varje dag lär jag mig något nytt”, säger Hamdi.

Det var ingen självklarhet för Hamdi att hon skulle hamna inom omsorgen. Men efter en mängd sommarjobb, godkänt i alla ämnen på gymnasiet, praktiktjänst på Malmö sjukhus psykiatri – det mesta samtidigt – träffade hon Marie Djärv, då verksamhetschef på Frösundas äldreomsorg på Strandängsgatan, och fick chansen att sommarjobba där. Mötet skulle ändra Hamdis liv. Hon kommer väl ihåg den 28 maj 2016.

– Det var en stor dag. Jag var livrädd att träffa de äldre. Jag visste inte vad de skulle tycka om mig, inte vad jag skulle säga eller om de skulle förstå mig, berättar hon, som just då hade tagit studenten.

Men det ledde till att hennes mamma uppmanade henne att plugga till undersköterska och det klarade hon med väl godkända betyg i januari i år. ”Du får börja på Orion, där jag ska bli verksamhetschef”, sa Marie.

Idag är Hamdi en glädjestrålande och betydligt säkrare person, en undersköterska som vill ge allt för de äldre och för de närstående, som satsar 100 procent för att de ska vara nöjda. Men hon har fått självförtroende nu, vågar att säga ifrån, både till närstående och till kollegor, när hon känner att de inte har hennes kunder i fokus.

– Jag tar mitt ansvar och vill alltid ge 100 procent och hålla vad jag lovat. Jag älskar mitt jobb och tycker mycket om att träffa både de äldre och deras närstående. Varje dag lär jag mig något nytt, säger Hamdi.

Hon jobbar på Orion 2 och 3, en somatisk och en demensavdelning. Ofta kan hon sitta och läsa för någon av kunderna, vara ett sällskap en stund, eller hjälpa dem att vårda naglarna eller ta en promenad. Men hon är väl medveten om den kritik som då och då riktas mot verksamheten.

– Det kan ibland kännas orättvist, för jag vet hur mycket vi kämpar för kundernas bästa, men visst kan vi också begå misstag, det viktiga är att lära från dem så de inte görs igen, menar Hamdi, som har både sin lillasyster Anisa, som går i Hamdis fotspår, och sin moster Ahlam Osoblé, som nära kollegor. Ahlam delar också hennes uppfattning:

– Vi är många som gör allt vi kan och vi lyssnar på våra kunder, vi följer deras vilja. Jag tänker alltid, ”tänk om det är min mamma, hur skulle hon vilja ha det?”.

– Idag känner jag att mina kunder och de närstående lyssnar på mig, att vi har en fin relation, och jag står alltid för det jag säger. Det viktigaste här är att lyssna på kunderna, att vara engagerad och att lära sig. Vi ska ge 100 procent till de äldre, upprepar Hamdi för femte gången. Med strålande glädje.


Text och foto: Lars-Ola Nordqvist