Logga in

Till toppen av sidan

VD HAR ORDET

Nu har årets medarbetarundersökning avslutats och jag vill passa på att tacka var och en av er som svarat! Resultatet ger oss alla, chefer så väl som medarbetare, på alla nivåer inom Frösunda underlag för att arbeta med att fortsätta utveckla oss vidare. När undersökningen är klar och resultatet analyserat startar den viktigaste delen. Det är då resultatet ska omvandlas till konstruktiva och konkreta handlingar. Det är så vi hela tiden tar steg framåt tillsammans.

Till detta kommer ditt mål- och utvecklingssamtal med din närmaste chef. Där utvärderar ni det som varit och sätter mål inför nästa år. Om vi hela tiden tar steg framåt, var och en av oss och hela bolaget tillsammans, kommer vi hela tiden närmare vår strävan efter att vara drivande i förändring av omsorgen.

Innan nästa år kommer är det ju så klart först jul. För tredje året i rad väljer vi på Frösunda att ge julklappar som gör skillnad. Vi kommer att ge en gåva på totalt 200 000 kr som fördelas till de organisationer våra medarbetare, våra kunder och deras närstående röstar fram. 

Jag är väldigt stolt över att vi på Frösunda väljer att hylla vårt ursprung och tanken vi är sprungen ur, om att alla ska kunna vara delaktiga i samhället, genom att bidra till organisationer som likt oss stödjer den tanken. Jag hoppas du känner likadant och röstar!

Hälsningar,

Susanne Sidén, VD

 

susanne sidén

   

Tillbaka till toppen

Månadens inslag

”Vi ska göra kundens dag till den bästa – varje dag”

Frösunda Omsorgs verksamhetschef Ewa Andersson arbetar på daglig verksamheten Danvikstull. Hon har arbetat med människor i hela sitt liv och tycker det är en självklarhet att kunden ska få bestämma.

På Frösunda arbetar vi utifrån kundens fokus, vad betyder det i din yrkesroll?

– Kundens fokus är ett riktmärke i mitt ledarskap. Det är för våra kunder vi finns. Vi ska göra kundens dag till den bästa – varje dag. Det handlar om att möta kunderna där de är, att finnas där för dem och erbjuda en stimulerande samt dynamisk arbetsmiljö. Hos oss arbetar vi dagligen för att våra kunder ska kunna kommunicera. Alla människor har rätt till kommunikation och jag som verksamhetschef måste ha fokus på det i alla perspektiv i mitt arbete.

Vilka är de största utmaningarna du ställs inför i ditt dagliga arbete?
– Att ha kundens fokus i alla led när det kommer till administrativa uppgifter, knepiga system och ekonomi.

Ewa Andersson

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– När jag möter nöjda kunder och trygga närstående. Att få se deras leenden.

Vad skulle du säga är det bästa med att jobba på Frösunda?
– Att vi har kundens fokus. Jag har själv ett barn med down syndrom och det är självklart att han ska få bestämma och ha huvudrollen i sitt liv. Det gillar jag med Frösunda, att vi alltid ska utgå från kunden. Det handlar inte om vad jag tycker utan vad kunden tycker och vill ha. Det är häftigt att det genomsyrar hela företaget.

Tipsa oss! Vill du att vi berättar om er verksamhet eller om hur ni arbetar i mötet med era kunder? Vi vill gärna få höra och dela era berättelser. Maila kommunikation@frosunda.se.

 

Tillbaka till toppen

KORTA NOTISER

Årets julklapp – en gåva som gör skillnad

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. För tredje året i rad har vi valt att ge en julklapp som gör skillnad. Vi kommer att ge en gåva på 200 000 kronor för att bidra till att skapa bättre förutsättningar i världen. Frösunda startade med idén att alla kan vara delaktiga i samhället om de får rätt möjligheter. Detta vill vi fortsätta bidra till.

I den här omröstningen kan du som medarbetare tillsammans med våra kunder och närstående påverka fördelningen mellan olika mottagare för vår julklapp. Vi kommer att fördela hälften av de 200 000 i enlighet med hur ni som medarbetare röstar och den andra hälften i enlighet med hur kunder och närstående röstar. Alla som får röster kommer att få del av medlen. Formuläret finns på röstningssidan.

Tipsa oss gärna redan nu om fler organisationer som vi kan skänka pengar till nästa år genom att skicka ett mejl till kommunikation@frosunda.se

RÖSTA HÄR

Årets julgåva

Vi är stolta att berätta att…

Det precis blivit klart att vi vunnit en kvalitetsupphandling inom Funktionsnedsättning i Stockholm stad. Vi är otroligt stolta över att ha fått förtroendet att driva sex gruppboenden och två serviceboenden i denna upphandling. Extra glada är vi över hur väl man bedömde vårt koncept och vår värderingsdrivna verksamhet när kvaliteten var i fokus.

Läs mer här >>

Mål- och utvecklingssamtal

Just nu pågår mål- och utvecklingssamtal för alla tillsvidareanställda medarbetare samt personliga assistenter med aktivt uppdrag. Samtalen kan ske både som individ- eller gruppsamtal. Mål för nästkommande period sätts i samråd under samtalet och ska vara kopplat till verksamhetens övergripande mål. Alla samtal genomförs och dokumenteras med hjälp av Frösundaakademin. Har du frågor om samtalet kan du kontakta din närmaste chef.


Lönebrev Personlig assistans

Med start nu i höst kommer lönebrevet efter lönerevisionen för medarbetare inom Personlig assistans (avtal G) att skickas via Kivra. Allt fler av våra utskick kommer att skickas via Kivra så därför vill vi uppmuntra alla medarbetare att ansluta sig till Kivra. Du gör det enkelt genom att följa instruktionerna här: kivra.com  

FRÖSUNDAAKADEMIN

Vinn en iPad

Vi är glada att kunna berätta att nästan 200 medarbetare redan blivit Frösundacertifierade. Vi blir stolta över det engagemang det visar på, att ni vill lära er mer om att arbeta med kundens fokus och få den kvalitetsstämpel som certifieringen innebär.

Har du inte certifierat dig än är det hög tid nu, för alla som certifierat sig innan 31 december 2017 är med i utlottningen av en iPad. Vinnaren presenteras i början av året, bland annat här på Nyhetsbladet. 

Har du frågor om certifieringen, prata med din närmaste chef eller läs mer här >>

MITT FRÖSUNDA

Erbjudande från Kulturhuset Stadsteatern

Som medarbetare på Frösunda Omsorg har du nu möjlighet att se komedin Sanningen, regisserad av Helena Bergström, till rabatterat pris på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.Ditt pris är 225kr istället för ordinarie pris 300kr.

sanningenOm Sanningen:

Alice och Michel ses för korta kärleksmöten på ett hotellrum – trots att de båda är gifta på annat håll. Michel med Laurence. Och Alice med Paul – som också är Michels allra bästa vän. Det man inte vet har man inte ont av – så tänker Michel. Och besväras inte av skuld varken mot sin fru eller mot Paul. Varför skulle han det? Alice har inte lika lätt att blunda. För vad betyder egentligen ordet sanning i ett äktenskap? Eller för en själv som människa. Michel kommer så småningom att få anledning att smaka på sin egen medicin.


Boka så här:
Gå in på www.kulturhusetstadsteatern.se/kampanj ange kampanjkod FSUNDA och följ instruktionerna. Erbjudandet gäller på utvalda föreställningar vid bokning senast 10/12. Begränsat antal platser. För att boka rullstolsplats vänligen kontakta kundtjänst 08-506 20 200.

 

Tillbaka till toppen

VISSTE DU ATT?

…december alltid börjar på samma veckodag som september. Namnet december betyder faktiskt ”den tionde” på latin och beror på att den från början var den tionde månaden i den gamla romerska kalendern. Första advent firas i år den 3:e december och är alltid fjärde söndagen innan julafton.

 

Tillbaka till toppen

FRÖSUNDA I SOCIALA MEDIER

Det är många födelsedagar som firats i våra sociala kanaler, gammal som ung. Här kommer ett axplock av alla som firats de senaste månaderna. Hurra säger vi!

Följ oss gärna i våra sociala kanaler för att inspireras, lära av våra kunders berättelser, möta andra medarbetare eller ta del av allt härligt ni medarbetare och kunder gör tillsammans!

Instagram   Facebook   LinkedIn

ARKIV