Logga in

Till toppen av sidan

”Det är kunderna som ska ha det så bra som möjligt”

Eva Hellstrand är undersköterska på vård- och omsorgsboendet Vega i Lomma. Hon beskriver boendet som familjärt och brinner för att sätta guldkant på kundernas vardag.

Vega är ett vård- och omsorgsboende för vuxna med demenssjukdom. Boendet har 30 lägenheter fördelade på tre enheter. Undersköterskan Eva Hellstrand arbetar på enhet ett och har gjort det de sex senaste åren.

– Den ena dagen är aldrig den andra lik, och det är just det som är så roligt. Beroende på var kunden befinner sig i sin demenssjukdom ser arbetsdagarna olika ut. Det kan handla om att läsa en tidning, ge handmassage, manikyr eller bara sitta och hålla handen. Ibland har vi pizzakväll, vinprovning och bingo. Vi får också besök av en speleman regelbundet, det brukar vara jättepopulärt och kunderna får önska låtar. Sedan bjuder vi in närstående till kräftskiva och kafferep. En kund åkte jag med för att shoppa i Lund!

Att arbeta utifrån kundens fokus
På Frösunda Omsorg ska kunden själv få bestämma. Och att arbeta utifrån kundens fokus är en självklarhet för Eva, även om det inte alltid är enkelt.

– Det är kunderna som ska ha det så bra som möjligt. Vill kunderna ha ett glas vin till maten får de det. Likaså om de vill ha frukost på rummet eller ta sovmorgon. Det gäller att se till levnadsberättelsen och genomförandeplanen samt lyssna till det som närstående berättar. Vad har de tyckt om? Ibland får man utgå från genomförandeplanen och ta ställning själv eftersom vissa är långt gångna i sin demenssjukdom, säger Eva och fortsätter:

– Man behöver se till hela människan och ta vara på det friska, inte bara se till det sjuka. Det handlar om att göra en så bra dag som möjligt utifrån det som går. Exempelvis tvingar vi inte någon att duscha. Istället arbetar vi i team, diskuterar och utbyter erfarenheter. Vad fungerar för just den här kunden? Kunderna har ju en demenssjukdom och saker de gillade förut kanske de inte alls tycker om nu.

Konsten att lyssna
Förutom att få arbeta utifrån kundens fokus, beskriver Eva att hon trivs så bra tack vare den familjära atmosfären som tillåter henne att göra det hon brinner för.

– Jag har trevliga kollegor och trevliga kunder. Jag brinner för att sätta en guldkant på deras vardag. Att göra det lilla extra i mån av tid. Det behövs inte många minuter för att göra en människa glad. Ofta handlar det bara om att lyssna och att inte bara springa förbi, avslutar Eva.

Text: Hanna Larsson


Orion och Vega instagram Lomma

Följ oss! @frosunda_orionochvega