Logga in

Till toppen av sidan

Jennie hyllar praktikanterna

Jennie Oorthen är en aktiv skåning som gillar träning, matlagning och att föreläsa. Hon har höga krav på sina assistenter och ser ett stort värde i att ta emot praktikanter. ”Det är ett väldigt bra utbyte”, säger hon.

jennie oorthenFör Jennie Oorthen som varit kund och arbetat hos Frösunda Omsorg sedan fem år tillbaka, har vägen varit lång till att hitta rätt assistansbolag.

– Mitt liv har varit ganska rörigt och jag har inte alltid haft assistans. När jag gick ut gymnasiet och flyttade hemifrån fick jag klara mig själv. Jag kände inte till min cp-skada och började jobba heltid. Detta ledde till att jag gick in i väggen, säger Jennie Oorthen.

När Jennie väl fick beslut om assistans 2008 tappade hon både kraft och motivation.

– Jag visste ingenting om assistans och fick ingen hjälp. Personlig assistans är helt individuellt och jag behövde förstå vad jag ville ha ut av assistansen och vilka krav jag hade. I dag är jag en helt annan människa än för tio år sedan. Jag är tryggare i mig själv, mycket gladare och vet mina rättigheter!

Vikten att bestämma

Till en början hade Jennie assistans via kommunen, men där stannade hon inte länge.

– Jag fick inte bestämma själv vilket gjorde att jag lämnade kommunen snabbt. Jag hittade ett annat bolag som jag var kund och anställd i under fyra år. Jag trivdes ganska bra, men kände inte att jag utvecklades som jag ville. De hade också svårt att skilja på när jag var anställd och när jag var kund.

Här känner jag att jag hör hemma

I december 2014 blev Jennie i stället kund hos Frösunda där hon i dag också arbetar. Att börja om i ett nytt assistansbolag har varit en resa sig.

– Frösunda har ett helt annat koncept, här känner jag att jag hör hemma eftersom det är kunden som bestämmer. Jag bestämmer hur min dag ska se ut – som i dag är jag på Frösundas kontor i Malmö för den här intervjun, sedan är det utvecklingssamtal och sedan fika med en förening.

Jag är tryggare i mig själv

Som anställd på Frösunda åker Jennie bland annat runt i Skåne för att föreläsa. Dels föreläser hon om sitt eget liv, sin cp-skada, lagar och regler, men hon åker även runt tillsammans med Malmökontorets rekryteringsspecialist Amanda Gustafsson för att informera om Frösunda och assistans. För Jennie själv är det viktigaste att hennes assistenter har en förståelse för henne som människa, att de visar respekt och har ett stort engagemang.

– Vi människor med en skada eller funktionsvariation vill bli sedda för den vi är utöver vår diagnos. Det är viktigt att assistenterna visar glädje och har ett glatt kroppsspråk. Jag har ganska höga krav och har satt en kravprofil. Många faller bort. Ibland kan intervjuerna vara jättebra men sedan fungerar det inte i praktiken. Assistenterna är till för mig, inte tvärtom. Jag tycker min verksamhetschef och mina assistenter är bra, de är tvungna att gå utbildningar och jag tvingar dem att läsa allt material från Frösunda!

Från praktik till bra assistans

För att hitta rätt assistent har Jennie bland annat tagit emot praktikanter. De två senaste åren har studenter från assistentlinjen på Sundsgårdens folkhögskola i Helsingborg praktiserat hos Jennie. 

– Det är ett väldigt bra utbyte. Dels lär jag mig mycket om mig själv, dels lär sig praktikanterna väldigt mycket. En annan fördel är att praktikanterna är väldigt lyhörda och vill lära sig. Sedan blir inskolningen tre veckor lång, det gör att jag får chans att lära känna praktikanterna samtidigt som det blir enklare för praktikanten att lyckas i sitt arbete. En kille som praktiserade i fjol jobbar nu heltid hos mig och en annan praktikant som fortfarande studerar jobbar extra vid behov. En sak är dock negativ, det blir tre väldigt intensiva veckor. De pratar hela tiden och vill ju lära sig, så jag var helt slut efter praktiken, haha, avslutar Jennie.