Logga in

Till toppen av sidan

Ingela stimulerar kundernas sinnen

På Frösundas äldreboende Jonasgården i Bjärred utanför Lomma i Skåne är Ingela Andersson en centralgestalt för kunderna. Med aktiviteter av olika slag hjälper hon kunderna att stimulera sina sinnen, bli glada och må bra. Den aktiva repertoaren för att öka livskvalitén utökas nu med ett Närståendekafé där alla kan träffas.

Ingela Andersson har ett långt förflutet inom vård och omsorg, för barn, funktionshindrade, äldre och individer med demens. 1988 började hon arbeta i Lomma och år 2000 kom hon till Jonasgården som undersköterska. Men det var under förra året som hon och verksamhetschefen Carina Persson kom på att införa en ökad satsning på aktiviteter för Frösundas kunder på Jonasgården.

- Det är så viktigt att vi kan hjälpa de äldre att aktivera sina sinnen för att må bra och få behålla sin livskvalitet. Vi beslöt att att varje vecka ordna flera olika aktiviteter som kan stimulera kunderna, förklarar Ingela.

Hon fick en fin titel för sin funktion, på brickan på bröstet står något så ovanligt och långt som "Sinnesstimuleringsombud", men syftet är desto enklare, att skapa större social närvaro och livskvalitet livet ut för Frösundas kunder.

- Jag började med att fråga våra kunder vad de helst ville göra. Vi fick ihop en lista med musik, gymnastik, utflykter, kafébesök och kulturella inslag. Några saker är återkommande varje vecka, som att sjunga, leka med boll, gå på kafé eller utställningar, akvarellmålning - och manikyr, berättar Ingela.

Det är väl en typiskt kvinnlig aktivitet, inte många som deltar, undrar jag?

- Visst, det är övervägande damer, men även män. En man vill alltid ha sin lillfingernagel målad i svart. För det hade Frank Sinatra, hans stora idol, säger Ingela vidare.

Sinnesstimulansen är centralt i Frösundas omsorgsfilosofi och kvalitetsarbete, liksom att arbeta med kundens fokus. Ingela lyssnar ständigt på önskemålen kring de uppskattade aktiviteterna och de äldre kommer ofta fram och frågar, ska vi hitta på någonting idag? Men hon tar också sina kunder på promenader när de behöver omväxling. Men det är också de små tingen som skapar glädje och sinnesfrid, nya blommor varje fredag, hallonhjärtan på Alla hjärtans dag och som några exempel.

- Nu ska vi införa ett Närståendekafé, som blir en ny form av mer otvungen träffpunkt, ibland för enbart närstående som vill ha ett utbyte av erfarenheter, och ibland med både kunder och närstående, berättar Ingela, som verkligen tycks göra skäl för sin titel, Sinnesstimuleringsombud.

 

Text: Lars-Ola Nordqvist, kommunikatör