Logga in

Till toppen av sidan

”Vi är inte felfria – och vi provocerar”

Med den rubriken öppnar Dagens Samhälle sin storintervju med Frösundas vd Susanne Sidén i sitt senaste nummer, torsdagen den 5 april. Artikeln spänner över många intressanta områden, mediekritik, vinst-i-välfärd, Frösundas unika filosofi Kundens fokus och vikten av samverkan med kommuner. och ger en utmärkt skildring av de utmaningar och de möjligheter som det nu privatägda omsorgsföretaget Frösunda står inför.

Intervjun är gjord av Torbjörn Carlbom, en av tidningens mest erfarna redaktörer, och specialist på bland annat området omsorg och vård.  I artikeln, som publiceras både på förstasidan och över ett helt uppslag i tidningen, hinner skribenten spegla den mediala bild av Frösunda som det senaste året innehållit kritik från politiker i Sundbyberg, Sollentuna, och Susanne Sidéns syn på den:

– Vi är inte felfria. Det är få som är det. Och vi förstår faktiskt inte riktig vad som gjort att just vi hamnat så i blickfånget. Men reaktionerna på de problem som har uppstått står inte i paritet till vad som har inträffat. Som privat aktör blir man hårt ansatt, svarar hon Carlbom frågan om hon tycker att det har varit besvärligt.

Frösundas vd påpekar också att omsorgsföretaget har verksamhet i 230 kommuner och att det bara är i ett fåtal av dessa som det har uppstått problem, och att företaget samtidigt har fått förnyade avtal i ett 20-tal kommuner.

Vilka tankar uttryckte du om svårigheterna att ta över en verksamhet?

– Min teori är att det blir lite mer turbulent än vanligt när Frösunda tar över en verksamhet. Skälet är att Frösundas filosofi är att ha Kundens fokus, att förflytta makten från oss till kunden. Det kräver kompetens, fingertoppskänsla och förändrade arbetssätt och rutiner. Det provocerar vissa kommuner och har skapat friktion, och det sa jag i artikeln.

En annan mycket viktig synpunkt som framkom i artikeln var nödvändigheten av nära samverkan med beställare och kommuner.

– Vissa politiker blir oroliga när vi börjar genomföra vår utarbetade filosofi för verksamheten, de vill inte att förändringarna ska märkas. 

– Fick jag önska, säger Susanne i artikeln, skulle jag vilja ha beställare som förstår vad de vill ha och hur de vill ha det, och sedan står bakom förändringarna. Samverkan är en förutsättning för att lyckas, och den saknas ibland.

Susanne är också tydlig att bolag Frösunda hotas av den politiska jakten på vinstdrivande aktörer om vinster i välfärd. Men utan vinster skulle många i välfärden fara illa, förklarar hon.

– Kom ihåg att vi kan tacka konkurrensen för den utveckling som redan skett i omsorgen.

Läs gärna hela artikeln i Dagens Samhälle, 5 april 2018.

 

Text: Lars-Ola Nordqvist, kommunikatör