Premiär för Martins tredje film om att bo i gruppboende - ”Party, problem och en rymdhjälte”

Martin Fallhagen, 28, har Downs syndrom och bor på Frösundas gruppboende Lövstalöt, utanför Uppsala. Ingen filmskapare har som han lyckats skildra situationen för personer i gruppboenden inifrån.

Onsdag den 11 april är det premiär för Martins tredje film, ”Party, problem och en rymdhjälte”, en film som handlar om dilemman som kan uppstå mellan kunder och medarbetare på ett omsorgsboende. I tre dramatiserade scener visar Martin det glapp som uppstår när man inte lyssnar på dem med särskilda behov och har kundens fokus. Men filmen inrymmer också några av alla de glädjeämnen som förekommer i ett gruppboende.

Filmen har premiär på konferensen ”Framtidens LSS-boende” den 11 april på Piperska Muren i Stockholm, och senare på kvällen sker en specialpremiär med filmens aktörer på gruppboendet Frösunda Lövstalöt.

Manuset har Martin själv skrivit och han regisserar också filmen. Förutom kunder på gruppboendet finns två kända skådespelare i rollerna, Tomas Norström från Pistvakt och Lasse-Majas detektivbyrå samt Philomene Grandin, känd för sina roller i bland annat Odjuret, Kvinnor emellan och Vintergatan.

Martins intresse för drama uppstod redan vid fyra års ålder, när han satte upp sina egna teaterföreställningar på familjens gård, och som sedan övergick i ett intressse för videokameror och film.

- 2012 hörde jag en röst inuti mitt huvud som sa till mig: ”Du ska göra ett filmprojekt!” Jaha! Och jag frågade och tjatade på alla om det hela, hela tiden. Den 17 maj 2014 började vi att filma mitt första filmprojekt. Filmerna ska berätta för andra hur det är att bo i gruppboende, säger Martin.

- Martins filmer sätter fingret på de problem som Frösunda och alla andra huvudmän för gruppboenden har. Fördomen om privata omsorgsföretag är ju att de försöker dölja sina tillkortakommanden. Men det gör inte Frösunda, de vill ta itu med de problem som uppstår, säger Martins pappa Lasse Nohrstedt.

Kärntemat för konferensen Framtidens LSS-boende, arrangerat av Teknologisk Institut,  handlar om att skapa delaktighet för boende och brukare, vilket är den centrala filosofin i Frösunda Omsorgs verksamheter, där det är kunden som bestämmer.

Ladda ner som PDF här!

Läs på Mynewsdesk här!

För mer information, kontakta: Lars-Ola Nordqvist, PR&Kommunikation, Frösunda Omsorg, tel 070-689 11 20, mail Lars-Ola.Nordqvist@frosunda.se
Teknologisk Institut: Johan Rundquist, 076-527 55 80, jru@teknologiskinstitut.se