Logga in

Till toppen av sidan

Stephanie Fridh: Här får man känna sig viktig

Det nästan bubblar av entusiasm inom Stephanie Fridh. Hon har nu arbetat som undersköterska i två år på Orion 2 i Lomma och har fått ett mycket positivt intryck av stämningen här. Alla hjälper alla, kunderna verkar nöjda och berömmer ofta, men framförallt får hon känna att hennes kompetens är viktig.

När Stephanie Fridh började på Orions somatiska avdelning 2 i Lomma för två år sedan varnade kollegor henne för att det var en jobbig avdelning. ”Men det märkte jag inte av, problemet var snarare att medarbetarna från den förra vårdgivaren inte ville anpassa sig till Frösundas filosofi, de ville inte ändra sitt arbetssätt”, menar Stephanie, som nu väntar på sin godkända Frösunda-certifiering.

Idag tycker Stephanie att det fungerar mycket bra på Orions avdelning 2, stämningen är god och alla hjälper alla och kunderna verkar nöjda.

-  Vi har många nya undersköterskor och vi som har varit med ett tag präglar väl också det arbetssätt och den stämning som vi vill ha här, säger Stephanie.

En viktig del i att hon trivs är att hon känner sig uppskattad, både av kunderna och av Frösunda som arbetsgivare. Hon berättar om att senast igår kom en kund fram och tackade henne för vad hon gör på avdelningen. ”Ni är så duktiga och snälla”, berömde hon Stephanie och hennes kollegor.

- Min kompetens får komma fram, Frösunda tror på mig och ger mig möjlighet att utvecklas. Jag tycker att Frösunda-Akademin gör en väsentlig skillnad i arbetssätt, det ger oss en stabil grund att stå på, menar Stephanie Fridh.

Hon berättar om hur en av de nyanställda reagerade när hon kom till avdelningen för tre månader sedan och fick höra om den kunskap som ligger bakom Frösundas filosofi och kundlöfte - Här bestämmer kunden:

- Hon blev så lycklig över att känna att hon fick ta ansvar, och sa att hon så gärna ville lära sig mer, berättar Stephanie, som just har genomgått Frösundas certifiering och nu väntar på sitt godkännande från sin verksamhetschef.

Hon har arbetat i Frösunda Omsorg sedan 2011, men under de första åren var hon personlig assistent, och då kände hon inte till Frösunda Akademin. Den har nu betytt mycket för hennes egen utveckling, självkänsla och kompetens i arbetet, menar hon.

Det är också en del av hennes egen reflektion över vad som gör att hon trivs så bra på jobbet:

- Här får man känna sig viktig, man har betydelse för kunderna.

 

Text: Lars-Ola Nordqvist, kommunikatör